Noves maneres de consumir continguts a la xarxa o retroalimentació?

televisioondemand

Fa molts anys que sentim a dir que la televisió com la coneixem morirà a favor del consum de continguts per internet. De fet, que el consum canvia és un fet.

D’una banda, llegíem en la secció de tecnologia de El País que la tablet substituirà els audímetres, aquells aparells que ningú no ha vist mai. Per què? Doncs perquè com hem dit abans el consum canvia i deixa de tenir sentit  fixar-se només en el consum dels continguts en el moment de la seva emissió. Una cadena pot estrenar un programa i decidir retirar-lo a les tres setmanes només per com ha funcionat durant l’emissió. Però no estan tenint en compte el consum per internet en diferents dispositius i tot el seu potencial.

En tot aquest canvi també entra la interactuació amb l’audiència. Una de les possibilitats que recollia El País basada en les conclusions de la fira tecnològica CES a Las Vegas, era tenir la possibilitat d’estar veient una sèrie i comprar el vestit que porta, per exemple, la protagonista mentre continues veient el capitol.  També s’apuntava en aquesta fira que el contingut es basarà en la seva repercussió a les xarxes socials. I en aquest sentit, la publicitat com encara l’entenem  s‘ha de començar a reinventar. S’haurà de segmentar i vendre una bona imatge o un producte finançant esdeveniments relacionats amb els continguts televisius, o patrocinant una pel·lícula on demand en què el consumidor triarà quan vol veure la publicitat (abans, a meitat de la pel·lícula o al final) perquè els anuncis destinats a les grans masses deixaran de ser efectius. Però les televisions i la publicitat hauran de tenir clar que els efectes són a mig termini, deixen de ser immediats perquè la construcció de comunitats i totes les possibilitats que se’n deriven no ho són.

Un exemple extret del llibre “Macrowikinomics”: als Estats Units existeix un programa sobre noves tecnologies anomenat Twit Cottage, que dirigeix i presenta Leo Laporte i que ha guanyat fins i tot un premi Emmy. El programa es fa des d’una casa i al saló es troba el “plató”. Laporte està assegut a una cadira envoltat de tecnologia. Al “plató” només es troben els experts convidats i un ajudant que controla 8 càmeres des d’un centre de control al menjador. L’empresa només la formen 7 persones. Al principi les cadenes de televisió no van creure en el seu projecte, li van dir que un producte per gent intel·ligent no funcionaria perquè els anunciants només volien “un públic imbècil”. El seu programa el veuen milions de persones a través d’internet, la seva distribució és universal, els anunciants ho han entès un cop l’han vist i no abans, i en les dues últimes temporades els ingressos de Leo Laporte s’han duplicat.

Aquest és només un exemple dels canvis. Perquè, doncs, no pot l’audiència intervenir en un guió? Això passarà i no estem inventant res o no recordeu els llibres “Elige tu propia aventura?”. De fet, hi ha casos en què la influència de l’espectador en el guió ja s’ha produït. Un dels exemples més clars del què estem parlant va ser la sèrie “Lost”. Al seu voltant es va crear, sense que s’esperés, una comunitat de fans i va ser de manera espontània a fòrums per internet amb la participació de gent de tot tipus i de tot el món que buscava explicacions a la sèrie i que J.J. Abrams, en alguns casos, va  incloure. Aquí van saber aprofitar un fenòmen. Doncs ara imaginem-nos que és la mateixa sèrie qui el provoca.


En el cas espanyol, per exemple, de moment només hem vist una intenció similar a la sèrie El Barco.  A la seva pàgina web hi ha una opció que es diu “twittersodio”. I en què consisteix? Una hora abans de l’emissió del capítol els personatges de la sèrie desvetllen trames exclusives on line. Ho desenvolupen els mateixos guionistes i afegeix valor afegit a la sèrie al marge del capítol.  Són continguts extra només per internet. És una bona opció però continu sent unilateral i la grandesa de la interacció de l’audiència és influir en el contingut de forma bidireccional o multidireccional.

Les noves maneres de consumir  i la televisió intel·ligent també poden provocar la desaparició del DVD, que ja està essent substituït poc a poc pel consum “on demand”.

Les últimes dades de consum: la retroalimentació

És curiós que mentre parlem de com funcionen i es desenvolupen les noves tendències de consum de televisió per internet, al mateix temps algunes dades fan que ens replantegem tota aquesta anàlisi en el cas del model espanyol, si més no. També llegíem a El País:

“Per tots aquells que auguraven que la fi de la televisió per l’expansió d’internet, l’impacte a Youtube, la massiva comercialització de tablets i telèfons intel·ligents i el fervor de les xarxes socials (un de cada tres tuits té a veure amb el que emeten les cadenes), 2012 ve a demostrar que està més viva que mai.”

I quin és el motiu de tot això? La crisi i, com a conseqüència, l’atur. La forma d’oci més barata és la tele i, per tant, durant el 2012 ha registrat el rècord de consum amb més de quatre hores per persona i dia. En aquest sentit, la consultora Barlovento Comunicación extreu que les noves tecnologies no maten la televisió sinó que la retroalimenten.

ocellettuit

El més trist és que a cadena més vista és Telecinco,  no només pels programes escombreria, ja que les grans xifres d’audiència  se les emporta l’Eurocopa. Telecinco també amenaça amb treure-li a Televisió Espanyola el liderat en els informatius en el cas de l’edició vespre de Pedro Piqueras. Els informatius més grocs i catastròfics són els més vistos?

Molts són els que critiquen la sobreinformació i la falta de rigorositat produïda per les noves tecnologies. Però aquesta premisa és una trampa. Les noves tecnologies sorgeixen per fer-nos la vida més fàcil. La responsabilitat de la seva utilització depèn exclusivament de nosaltres. A partir d’aquí sorgiran les tendències de consum i la resposta de les empreses a aquestes tendències.

?????

Articles relacionats:

La tableta entra en la programación

Enganchados a la pantalla

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s